A nyugat-európai kísérleti projektek tapasztalatai szerint az okos mérőórák alkalmazásával a háztartások villamosenergia-fogyasztásukat akár 5-10 százalékkal is mérsékelhetik – mondják az Okos Jövő Innovációs Klaszter szakértői. Ez a költségek akár 3,5-5 százalékos lefaragását is jelentheti a fogyasztási szokásoktól függően.
A fogyasztói rezsicsökkentés kulcsa az, hogy a felhasználó felismerje, igenis képes alakítani a fogyasztási szokásain. Az okos mérőóra ugyanakkor nem csodaszer, de egy megfelelő eszköz arra, hogy a tudatos energiahasználatra fogékony háztartások csökkentsék fogyasztásukat, ezáltal mérsékelve költségeiket és környezeti lábnyomukat – vallják az idén márciusban megalakult Okos Jövő Innovációs Klaszter szakértői.
A külföldi példák szinte minden esetben megtakarítást mutattak ki a felhasznált energia mennyiségét tekintve azokban a háztartásokban, ahol felszerelték az intelligens mérőórákat. A 2010-ben elindított németországi pilot projekt során az elemzések átlagosan 3,7 százalékos energia-megtakarítást mértek, miközben további 6,1 százalékos megtakarítási potenciált azonosítottak a teljes rendszer tekintetében. Az Egyesült Királyságban összesen 60 ezer háztartásban vizsgálták az energiahasználati szokásokat egy 20 hónapos periódus során. A szigetországban a mért megtakarítás egyes esetekben a 11 százalékot is elérte.
„A megtakarítást nem mással érték el a fogyasztók, mint azzal, hogy az intelligens mérőórák által kijelzett fogyasztási és költségadatokhoz igazították energiahasználati szokásaikat. Ez alapvetően csak odafigyelés és hozzáállás kérdése. A mérőórák ehhez extra ösztönzőt biztosítottak” – mutat rá Bertalan Zsolt, az Okos Jövő Innovációs Klaszter elnöke, a MAVIR vezérigazgatója. Sok esetben a háztartások a tesztidőszak lejártát követően is ragaszkodtak az intelligens mérőórákhoz, ami az elnök szerint mindenképpen az okos mérőórák sikerét jelzi.
Az energia-megtakarítás költségcsökkentéssel is társult. Az Egyesült Királyságban a projekttel párhuzamosan végzett, minden költséget figyelembe vevő - költség-haszon elemzés háztartásonként átlagosan 2,8 százalékos rezsiköltség-csökkenést mutatott, ami az előzetes adatok alapján idővel tovább növekedhet. Az ausztriai pilot projekt idején a hasonló módon végzett felmérések a háztartások és a kisfogyasztó ipari ügyfelek körében 3,5 százalékos spórolást regisztrált a végszámlákban.
„Az adatok feldolgozása során kiderült, hogy a megtakarítás legnagyobb részét a csúcsidőszaki fogyasztás visszafogása generálta, de jelentős megtakarítást mutattak fel a háztartások a völgyidőszakban is” – emeli ki Bertalan Zsolt. Az intelligens energetikai megoldások kapcsán integrátori szerepet betöltő klaszter elnöke szerint ez a tendencia mindenképpen az okos energetikai megoldások felé tereli az iparágat.
A villamos energia kapcsán a legnagyobb költséget a csúcsidőszaki fogyasztásnövekedés kiszolgálása jelenti. Miközben a völgyidőszaki fogyasztás kielégítésére használt áram ára Magyarországon jelenleg 25 százalékkal olcsóbb, mint a csúcsidőszakban használt energia.
Amennyiben a csúcsidőszaki fogyasztást sikerül akár csak minimálisan csökkenteni az a teljes villamosenergia-rendszer egyensúlyának megtartását is megkönnyíti. A fogyasztásukat tudatosan alakító háztartások tehát a spórolás mellett hozzájárulnak a teljes rendszer fenntarthatóságának biztosításához is.
„A szektor számára egyre fontosabb, hogy a fogyasztók felismerjék: az áram nem csak egyszerűen kijön a konnektorból. Azt meg kell termelni, szállítani kell, és közben a teljes hálózat működőképességét fenn kell tartani. Az okos mérés révén a fogyasztó szembesül ezekkel a költségekkel, a megtakarítás vezérelte döntéseivel a rendszer biztonságának megőrzésében aktív szereplővé válik” – mutat rá Bertalan Zsolt az okos mérés teljes rendszerre gyakorolt pozitív hatására. Szerinte fontos, hogy az energiahasználók ezzel tisztában legyenek, tudják, hogy döntéseik túlmutatnak a számla összegének puszta lefaragásán.
Az okos mérőórákkal a fogyasztók nem csak a villamos energia, de a adott esetben földgáz, távhő és vízfogyasztásukat is nyomon követhetik. Az elnök kiemelte, hogy az ezzel kapcsolatos vizsgálatok nyugat-európában is most zárulnak, de az előzetes adatok szerint ezek esetében is megfigyelhető a lakossági attitűd változása, az energia-megtakarításra való törekvés.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bambano 2013.08.03. 17:31:39
valóban, csökken az energiafelhasználás, illetve nem is az a lényeg, hogy csökken, hanem egyenletesebbé válik. de ebből semmiféle megtakarítás nem lesz, sőt.
a csökkentésre úgy veszik rá a fogyasztót, hogy az erőműnek kellemetlen időpontban történő fogyasztás árát megemelik. nagyon megemelik.
úgyhogy az okosmérők bevezetésének az lesz a következménye, hogy rosszabb szolgáltatást fogunk kapni drágábban.
Repülős Gizi 2013.08.03. 19:26:15
Ez nem az erőmű kedvéért történik, hálózati projekt. A Bertalan is MAVIR-os, nekik csak annyi dolguk van az erőművekkel, hogy fáj nekik, ha nem járnak (bezárnak vagy meg sem épülnek). A hálózat fenntartási és fejlesztési költségeit akarják lefaragni ezzel az okosítással. Ami végeredményben a fogyasztó okosításán áll, de inkább bukik majd.
Szabványok 2013.08.03. 19:53:43
Kevesebbet világítanak, kevesebbet mosnak, kevésbé hidegre állítják a hűtőszekrényt?
Okosmérő nélkül nem elég okos a felhasználó, hogy két kád meleg víz többe kerül, mint egy?
A spórolós felhasználó azért vegyen egy drága okosmérőt, hogy ne kelljen kimennie az órához megnéznie, hány kWh egy kukoricafőzés, hanem egy konyhai in-home displayen leolvashassa, hogy 24Ft-nyi villany volt.
Ha annyira kíváncsi valaki a fogyasztására, akkor vegyen a Conradnál konnektorba dugható fogyasztásmérőket, rögtön kiderül, hogy egy mosás 74Ft.
És akkor mit csinál?ú, 74Ft, nem 54Ft, tehát még egy hétig hordom ugyanazt a gatyát?
Nem értem.
... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.03. 20:29:51
en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_hypersensitivity
Bambano 2013.08.03. 20:36:44
Ezért kell az okos óra, hogy nagyjából percre pontosan tudják, ki mikor mennyit fogyasztott, és sávos díjszabást tudjanak alkalmazni. A sávos díjszabás eredménye lenne az, hogy a fogyasztó szembesül a fogyasztási szokásaival, és megpróbálja átrendezni az életét úgy, hogy amit halasztani tud, például mosás, azt átpakolja nem csúcsidőszakba, mert ott olcsóbb lesz az áram (nem a mostanihoz képest, a leendő csúcsidőhöz képest).
Ezzel elvileg lehetne simítani a terhelési grafikonon, amivel az összenergia megtermelésének költsége csökkenthető lenne. a gyakorlati vége meg az lesz, hogy a fogyasztó többet fizet és nem használhatja akkor a villanyt, amikor akarja.
Ezt még súlyosbítja azzal az okos óra, hogy távolról kikapcsolható. Ha valami gond akad az ellátással, pakk, x fogyasztót lerúgnak a drótról oszt jónapot.
Hálózaton nincs mit optimalizálni, a hálózatnak bírni kell a csúcsterhelést is, mert olyat is kap minden nap. A termelést lehetne optimalizálni, illetve ha rászoknának az energia tárolására, akkor azzal lehetne tovább javítani a hatékonyságot.
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.08.03. 20:43:54
ez jo meg franko, de panelban ahol ezeket az orakat nagyon konnyu lenne beepiteni pont ott nem lesz ertelme, hiszen ejjel kettokor eppen hogy nincsen kedvem arra, hogy a sok szomszed a mosogepet hallgassam
addig meg zoldikeim akik csaladi hazban laktok ott a lehetoseg hogy ejjelente mossatok
Bambano 2013.08.03. 20:47:22
Na ezt kell elképzelni csak nem két állapottal, hanem mondjuk hattal vagy nyolccal. Mint a mobiltelefon tarifa. Napközben jár a szád, sokba kerül.
sanyix 2013.08.03. 22:49:36
-okos óra díj
-okos óra hálózatfenntartási díj
-okos óra figyelési díj
-okos órás tarifa díj
stb.
tisztapista 2013.08.03. 23:05:37
De nem hat vissza. A polgár pedig a rezsicsökkentést megkapja okosmérő nélkül is.
HgGina 2013.08.03. 23:10:10
De azért ugye állam bácsinak jól jön az erre rakott, és a megvásárolt kütyük után fizetendő áfa. És akkor még nem beszéltünk a sok leárnyékolt részen szükségessé váló, erősítős antennákról.
Lehet itt akármilyen okos mérőket felszerelni. Amíg a nem épelméjű politikusok tervezik a spórolást, addig abból csak újabb ostoba pazarlás és adó lesz.
Szabványok 2013.08.03. 23:17:23
"Ezért kell az okos óra, hogy nagyjából percre pontosan tudják, ki mikor mennyit fogyasztott, és sávos díjszabást tudjanak alkalmazni."
Ehhez nem kell sok okosmérő. Néhány elég és ezzel profilíroznak, felveszik, hogy statisztikailag ki, mikor, mennyi energiát fogyaszt. Ez már régóta van, ez alapján számolnak el a kereskedők.
Már évek óta hazánkban is kötelező minden szolgáltatónak többtarifás díjszabást kínálni. Két mérő, vagy kéttarifás mérő, csúcsidőben ennyiért, völgyidőszakban annyiért kapod a villanyt. Aztán az már a Te dolgod, hogy kézzel vagy automatikusan akkor kapcsold be a mosógépet, amikor az alacsony tarifa van.
Ugyanennek a fejlettebb változata, amikor nem fix időbeosztással történik a tarifaváltás, hanem real-time szabályozzák. Ha túl nagy (a tervezettnél nagyobb) a fogyasztás, akkor központilag átkapcsolnak magas tarifára, leállnak a villanyautó töltők.
Az okosmérők valamilyen kommunikációval (PLC, GPRS, stb.) vannak ellátva, ez lehetővé teszi a távleolvasást, sőt teljes távfelügyeletet.
Az okosmérőknek nem említi a cikk azt az előnyét, hogy lehet vele prepayed ("kártyás") változatot csinálni. Előre befizetsz 12500Ft-ot és az ketyeg visszafelé. Ha elérte a nullát, lekapcsol.
Az okosmérő tudhat teljesítménykorlátot is, tehát csúcsidőszakban nem enged 1kWh-nál többet fogyasztanod, mert ilyen csomagot vettél.
Az okosmérő lehet eszköz a szabálytalan vételezés elleni harcban, észreveheti a csalások egy részét.
Ami szép lenne, de még nagyon a jövő zenéje, az a real-time teljesítményőzsde, amikoris a villany ára a pillanatnyi egyensúlytól függene.
És Te a mosógépeden, vagy a villanyautód töltőjén beállíthatnád, hogy akkor kapcsoljon be, amikor 14Ft/kWh alá csökken az ár.
Szabványok 2013.08.03. 23:22:28
Mi köze az okosmérőnek a wifihez?
Általában nincs az okosmérőkben wifi.
Legtöbbször PLC-n (Power Line Carrier), azaz a dróton kommunkál. Ritkás helyen esetleg GPRS-szel.
Kis távolságra (másik mérő, in-home display, stb.) Zigbee-vel vagy rádiós M-busszal.Mindkettő egy rendkívül alacsony energiájú adatátvitel, mert nem kell sávszélesség,különben is igen ritkán van forgalom.
kvp 2013.08.04. 04:55:19
Az aramtozsderol meg kb. az a velemenyem, hogy milyen lenne ha a mobilos percdijak percenkent valtoznanak a halozat szabad kapacitasa fuggvenyeben? Vagy a benzinarat naponta tobbszor modositanak az aktualis vilagpiaci ar szerint, vagy a kenyer arat a polc es a penztar kozott. Ezek azok a megoldasok, ami miatt az emberek egyre nagyobb resze ellenzi a tozsdek letet is, sot akar hatosagi arat mindenre. Hozzateszem, hogy ez utobbihoz most kozelebb van magyarorszag mint a vilag nyugati resze.
Egyetlen dolog van ami viszont aggaszto. Ha a rendszer kozpontositott, tehat minden okosorat tavolrol is lehet vezerelni, akkor barki aki megszerzi a jogokat azt csinal az elektromos halozattal amit akar. Ez az automatizmus oriasi karokhoz vezethet, pl. egy tavolrol kivaltott kaszkad aramszunet eseten.
gombosg 2013.08.04. 06:08:54
@Bambano:
Ez az egész szabályozás kérdése. Amiben rosszak vagyunk.
Miért nem ingyenesek a banki utalások meg a számlavezetés? Mert az állam ezek helyett inkább a bankadó kikényszerítésével foglalkozik.
Itt is meg lehetne oldani (szabályozni, kikényszeríteni, figyelni és büntetni), hogy összességében a fogyasztó jobban járjon, ha okosan fogyaszt, de nem fogják, mert egyébként sem látnak tovább a rezsikökkentés faék egyszerűségű intézményénél.
Pedig szerintem ez volna a jövő, különösen automata eszközökkel kombinálva. A fagyasztó, a mosógép, a légkondi stb. mind igazodhatnának az árhoz. Valljuk be, a villanyszámla nagy részét nem a világítás teszi ki.
gombosg 2013.08.04. 06:17:11
"milyen lenne ha a mobilos percdijak percenkent valtoznanak a halozat szabad kapacitasa fuggvenyeben?"
A fene se tudja. Ha csak egy mobiltelefon ár van, de az marha drága, az jobb? Attól még, hogy nap közben változik, nem feltétlen lesz összességében drágább. Ha eddig is korrupt kartell volt, ezután is az lesz, ha eddig is volt egy egészséges, árakat kordában tartó verseny, ezután is lesz.
A kenyér rossz (demagóg) példa, mert kenyeret a bolt egy nap egyszer vesz, ugyanígy, a kutat sem töltik naponta többször benzinnel.
Az áramot, amit használsz, viszont pont abban a pillanatban termelik meg, amikor megveszed. Hosszú távon szerintem ez a jövő, mert amikor 50-100%-ban megújuló energiaforrásokkal fogunk üzemelni, akkor a termelés és a terhelés jellege miatt a fogyasztói oldalon is elengedhetetlen ez a fajta intelligencia.
BKV reszelő 2013.08.04. 07:05:16
Ha itt a 24 órás vs. kapcsolt órára gondolsz...na, az nem ez. A kapcsolt vagy szebben vezérelt órára van ám okos szabály, mégpediglen az ilyen órától megszakításmentes vezetéken kell vinni a vellanyt a fogyasztó(k)ig, amelyeket nem bontható kötéssel kell bekötni. Hát...amiről te írsz, az az, hogy völgyidőszakban mindenemet tolhatom az olcsóbb árammal...ilyen itt nincs.
acel 2013.08.04. 08:07:06
Ezt a kikötést elég sokáig kerestem az ÁSZFben, de nem találtam, lehet vmelyik szolgáltatónál van, jó lenne tudni lehet-e rákötni mostanában konnektorral is a B tarifára.
Nagy brittaniában másr van szombati igyenes áram is, okos mérő mellé, a prbléma itthon az, hogy drágán adják, és a szolgáltatónak éri meg jobban -a fogyasztóval fizetteti ki a kötlségcsökkentést a szolgáltató.
annmbp 2013.08.04. 09:11:26
minden kiderül belőle, semmit sem tudtam meg. Mi az az okosmérő?
vernon 2013.08.04. 09:33:10
Borogy 2013.08.04. 10:06:38
Tehat ami bele van fektetve a sporolasba azt ugyis elviszi a szolgaltatoi arameles, no meg a magyar kiralyi eskuvo is :) augusztus elsejei kisemberadokkal:)
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.08.04. 10:30:00
BKV reszelő 2013.08.04. 11:44:15
acel 2013.08.04. 12:38:47
Rég volt, Vagyis nem gondolnám hogy egy üzletpolitikai kedvezmény két fél közötti szerződésben bármely szabvány része lenne, és ha nincs a szerződésben hivatkozás rá akkor nincs is.
BKV reszelő 2013.08.04. 14:56:33
BKV reszelő 2013.08.04. 14:57:14
Szabványok 2013.08.04. 16:41:59
Nem, nem az 'éjszakai áramra' gondolok. Az egy dolog, nem is rossz. Arra van a VET-ben egy csomó előírás, azt tényleg csak korlátozottan szabad használni.
A több tarifa az más.
Az azt jelenti, hogy a teljes általad fogyasztott energia ilyen vagy olyan tarifával számolódik el.
Első közelítésben nálunk ehhez nem nyújtanak semmi segítséget, tehát Neked kell magas tarifa esetén nem bekapcsolni a mosógépet, csak amikor vált.
Második közelítésben ad a szolgáltató egy áramkört, amit arra kötsz, az csak akkor kap villanyt, ha alacsony tarifa van. (Cseheknél láttam ilyet.)
Okosmérő esetén további opció, hogy a mérő 'megbeszéli' (pl. Zigbee-n, lakáson belüli PLC-vel) az okosmosógéppel, hogy most alacsony tarifa van indulj.
~~
Okosmérő esetén a tarifaváltás időprogram alapján történik, mivel az okosmérőkkel való kommunikáció drága és lassú, mennek a meguk programja alapján.
HFKV-val vagy RKV-val vezérelve a tarifaváltást nemcsak merev időprogram, hanem real-time szabályzás is megvalósulhat, mert ezek tömegcímzésre alkalmas eszközök.
Szabványok 2013.08.04. 16:50:05
:-)
Nagyon jó kérdés!
Először is, mi nem okosmérő:
- Nem okosmérő az elektronikus mérő.
- Nem okosmérő a többtarifás mérő.
- Nem okosmérő a kapcsolóóra, HFKV vevő,
RKV vevő.
Az okosmérő minimuma, hogy távolról leolvasható legyen. (A távolság jelenthet kis távolságot is, pl. a lakáson belüli kijelző, az utcán végighaladó villanyóra leolvasó autó.)
Aztán az okosmérőbe végtelen számú funkciót lehet még beletenni, merthogy manapság funkcióhegyekkel látják el még a WClehúzót is. Pl:
- Más (pl. gáz) mérők kezelése.
- CO2 egyenérték kijelzése.
- Ft érték kijelzése.
- Fogyasztás korlátozás.
- Távfelügyelet. (Letéped a plombát és jön az áramkommandó.)
- Prepaid (kártyás) rendszer.
- Felhasználó tájékoztatása.
Na, ez a cikk az utolsóról szól és azt hiszi, hogy az emberek kevesebbet fognak fogyasztani, ha egy 20eFt-os kijelzőn szaladnak a Ft-ok.
BKV reszelő 2013.08.04. 18:44:40
BKV reszelő 2013.08.04. 18:46:56
Repülős Gizi 2013.08.04. 19:00:58
"Hálózaton nincs mit optimalizálni, a hálózatnak bírni kell a csúcsterhelést is, mert olyat is kap minden nap."
Ebben ellentmondást érzek. Az okos mérő egyik deklarált célja, hogy fogyasztói befolyásolással csökkentse (vagy legalább stabilizálja) a csúcsterhelést. A hálózatot az éves csúcsra tervezik (ill. iskolai emlékeim szerint a drótok terhelhetősége hőmérsékletfüggő, ezért külön a téli és a nyári csúcsra). Akkor miért is nem jó a csúcsterhelés fogy.oldali kézbentartása arra, hogy a hálózaton ne kelljen kapacitásbővítő fejlesztéseket csinálni? Elvben. Mert a gyakorlatban kétlem, hogy a fogyasztó érdekeltté tehető a csúcs csökkentésében. Amíg a rászorultságtól független rezsicsökkentés a király, addig csak az agyatlan fogyasztás fog menni.
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.08.05. 10:53:12
PONTOSAN!!!
ahogy a nagykonyvben meg van irva, hogy a hotarolos bojler fel KELL hogy vegye a delejt, akkor es ott amikor a kozpontban kiadjak ukazba
de szerintem sem igy van most, uzletpolitika meg ilyenek...
meg nem melleseg hallottam olyat, hogy a vellanyszerelo ugyesen ugy kototte be hogy amikor jon az "ejszakai aram" akkor ugy an blokk minden atall raja
BKV reszelő 2013.08.05. 11:02:38
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.08.05. 11:11:16
raadasul nem kell hogy beengedjek a halozati emberket, ne feledjuk mi a balkanon vagyunk, ez nalunk nemzeti sport...
de most oszinten, mit mond az ELMU / mas vellanyszolgaltato? hogy tul sok a szemelyenkenti 1 m3 melegvizben valo fürcsi? es akkor benyomulnak ugy, hogy ezzel maganlaksertest kovetnek el?
szoval nemileg ertheto hogy az u.n. "ejszakai aramot" leepitettek
BKV reszelő 2013.08.05. 11:21:16
vomit 2013.10.09. 13:12:18
www.youtube.com/watch?v=jJhhpdlzxNQ
Take Back Your Power - Teaser
www.youtube.com/watch?v=ek0JKuf99PU